11.11.11 kijkt tevreden terug op jaarlijkse campagne: Er is in Vlaanderen een groot draagvlak voor solidariteit met vluchtelingen

Dit persbericht werd op vrijdag 24 november 2017 gepubliceerd op de website van 11.11.11.

11.11.11, de koepel van de Vlaamse Noord-Zuid beweging, kijkt met grote tevredenheid terug op haar jaarlijkse campagne. Die leverde niet alleen een beter resultaat op dan vorig jaar, maar was ook belangrijk omdat werd aangetoond dat er een groot draagvlak is voor solidariteit met vluchtelingen. Zo werd de campagne ondersteund door 80 partnerorganisaties. De verschillende prikkelende acties werden sterk opgemerkt onder meer door een groter gebruik van de sociale media.

Het bedrag van 5,5 miljoen euro dat vorig jaar werd opgehaald, zal zeker geëvenaard worden. Er lopen nog acties en er komen nog stortingen binnen. Bij de huidige positieve tendens resulteert dit in sterker financieel resultaat dan vorig jaar.

In totaal werden er 568 lokale acties geregistreerd, maar dit cijfer geeft slechts een fragmentarisch beeld van het geheel aangezien veel vrijwilligers hun acties niet registreren. Feit is dat 11.11.11 in het grootste deel van Vlaanderen en Brussel aanwezig was. In 247 van de 327 Vlaamse en Brusselse gemeenten werden er acties opgezet, dat komt neer op 75% van alle gemeenten.

Via Facebook bereikten we 1 miljoen mensen met onze campagneboodschap. Het filmpje van Nic Balthazar met interviews van jonge vluchtelingen werd bijna 400.000 keer bekeken op sociale media. De politieke vluchtelingencampagne waarbij politici als vluchtelingen werden voorgesteld, was trending op Twitter en werd meer dan 100.000 keer weergegeven. Een speciaal voor 11.11.11 gemaakt promo-filmpje met Jan Mulder tenslotte werd 44.000 keer bekeken.

Er is in onze samenleving duidelijk ruimte voor een positief en verbindend verhaal over vluchtelingen en migratieBogdan Vanden Berghe, directeur 11.11.11

De boodschap van solidariteit lijkt ook aan te slaan op het politieke niveau. Politici verwezen naar onze peiling over migratie in een pleidooi voor een humaner migratiebeleid. De eis voor meer veilige en legale toegangswegen, die ngo’s al jaren op tafel leggen, lijkt eindelijk door te dringen bij onze politici. Binnen ontwikkelingssamenwerking zien we een kritisch discours van België over de verschuiving van Europees ontwikkelingsgeld naar grensbewaking.

Bogdan Vanden Berghe: “Ons thema migratie en vluchtelingen leidde tot erg uiteenlopende reacties. Maar de eindbalans is uitgesproken positief over de hele lijn. Mensen snakten naar een sereen debat en hebben ons hier ook volop in gesteund. Er is in onze samenleving duidelijk ruimte voor een positief en verbindend verhaal over vluchtelingen en migratie. “

Bogdan Vanden Berghe: “Zoals steeds was deze geslaagde campagne onmogelijk zonder de inzet van onze 20.000 vrijwilligers. Het zijn zij die van onze acties al dan niet een succes maken.”

Een kort maar krachtig overzicht van de campagne vindt u hier.

Facebook
Twitter
Instagram

© 2014 KIB |Jindar Multimedia

Scroll to top