Turkije probeert opnieuw Koerdisch tv-zenders te sluiten in Europa

De internationale satellietprovider Eutelsat vraagt de stopzetting van de uitzendingen vanuit Europa van de Koerdische tv-zenders Stêrk TV, News Channel en Ronahi TV en dat op vraag van de Turkse Hoge Raad voor Radio en Televisie (RTÜK).

Eutelsat, een grote internationale satellietprovider met zetel in Frankrijk, stuurde een “dringend bericht” aan Uplink dat via Hotbird satellietdiensten aanbiedt aan de Koerdische zenders Ronahi TV, News Channel en Stêrk TV met de vraag Ronahi TV en Stêrk TV onmiddellijk te schrappen. Turkije probeert Koerdische tv-stations die uitzenden vanuit Europa al jaren uit de lucht te krijgen. De nu geviseerde Koerdische tv-kanalen zenden uit vanuit België.

In het bericht liet Eutelsat weten dat ze een vraag hadden ontvangen van RTÜK om de Koerdische tv-zenders te sluiten, omdat deze “Europese conventies en de wetten van de Turkse republiek” zouden overtreden. “Daarom vragen we officieel dat de tv-stations Stêrk TV en Ronahi TV verwijderd worden”, aldus Eutelsat. De satellietprovider stuurde ook een mondeling bericht met een vraag tot stopzetting van het gloednieuwe Koerdische tv-station News Channel.

In september 2016 begon Eutelsat al met het verwijderen van Koerdische tv-kanalen van de Hotbird-satelliet, eveneens op vraag van RTÜK. In diezelfde dagen liet Turkije nagenoeg alle Koerdische media in Turkije sluiten, inclusief een tv-kanaal met kinderprogramma’s in het Koerdisch (Zarok TV). In Europa liet Eutelsat toen de Koerdische zenders Newroz TV en Med Nuçe TV op vraag van Turkije schorsen.

Onrechtmatig, want een Franse rechtbank heeft zich vervolgens in een vonnis tegen de schorsing van deze Koerdische televisiekanalen uitgesproken. De Franse rechter oordeelde dat noch een satellietoperator, noch de Turkse mediaregulator zou moeten kunnen beslissen over de uitzending van tv-kanalen in Europa. Het vonnis in Frankrijk hield Eutelsat, dat een geldboete kreeg, echter niet tegen en ook nu volgt de provider opnieuw de censuur van Ankara.

In Turkije is persvrijheid zo goed als onbestaande geworden. Het afgelopen jaar werden volgens het Comité der Bescherming van Journalisten (CJP) 178 media in Turkije gesloten, waaronder televisiestations, radio’s en kranten. Volgens het CJP is Turkije de “ergste gevangen nemer van journalisten”, sinds de mislukte coup van juli 2016 werden meer dan 160 journalisten gearresteerd. Volgens de index van persvrijheid van Reporters zonder Grenzen (RSF) is Turkije één van de landen waar de persvrijheid het meest geschonden wordt. Op de lijst van 180 landen bevindt Turkije zich op de 155ste plaats. Enkele dagen geleden werd ook Wikipedia geblokkeerd in Turkije.

Maar het Turkse regime probeert ook buiten Turkije censuur op te leggen. In Europa gebeurt dit via druk op de satellietproviders en via rechtszaken, zoals de rechtszaak tegen Koerdische tv-stations in België waarbij de Turkse staat burgerlijke partij is. Buiten Europa worden grovere middelen ingezet, zo waren verschillende Koerdische radiostations het doelwit van de Turkse bombardementen van vorige week dinsdag 25 april 2017 op de Koerdische regio’s van Syrië en Irak.

We vragen de Belgische en Europese autoriteiten om niet mee te gaan in deze Turkse censuurpogingen binnen Europa en om de sluiting van Koerdische media streng te veroordelen als een zoveelste zware inbreuk op de persvrijheid en het recht op vrije meningsuiting en om deze waar mogelijk tegen te houden.

Op Twitter werd een hashtag gemaakt om tegen de vervolging van de Koerdisch tv-stations te protesteren #EutelsatAgainstKurdishPress

Koerdisch Instituut, Brussel, 2 mei 2017

 

ANF Images

 

 

© 2014 KIB |Jindar Multimedia

Scroll to top